Oppitunti alkaa historialla ja uskonnolla, kun luemme läpi Ensimmäistä Mooseksen kirjaa. Olemme lukemassa kertomusta Nooasta, ja tänään suuria kysymyksiä luvusta 8 oli eläinten uhraaminen, kun Nooa ylisti Jumalaa tulvan jälkeen. Lapset olivat jo vähän vihoissaan ajatuksesta, että Nooa uhrasi elefantteja ja karhuja, joiden kuvaa katselimme, mutta selitin, että uhrieläimiä oli varmaankin vain lampaat, vuohet ja lehmät sekä jotkut linnut (luvussa mainitaan puhtaat karjaeläimet ja puhtaat linnut).
Meillä on "Villi Veturi"-niminen esikoulukirja opettajan oppaineen, jota aloimme käydä läpi jo viime vuonna. Olen myös haalinut materiaalia ja tehtävävihkoja sekä suomeksi että englanniksi. Esikoinen osaa jo lukea, mutta keskitymme nyt kirjainten oikeaoppiseen kirjoittamiseen ja tietenkin myös kirjoittamaan pitempiä sanoja ja lauseita. Nelivuotias opettelee muotoja, kirjaimia, numeroita ja muita sen semmoisia perusjuttuja.
Tänään muutaman tehtävävihkon väritys-ja muotoharjoitusten jälkeen keskityimme matematiikkaan. Pidimme juomatauon ja teimme muutaman venyttelyliikkeen, sitten asetuimme mukavasti lattialle. Olin löytänyt pääkaupungista kivannäköisen puulaatikon, jossa oli erivärisiä puutikkuja ja numeroita. Lapset leikkivät innoissaan tikuilla, ja tänään teimme yksinkertaisia laskuharjoituksia.
...ja etsi sitten oikean numeron.
Sitten hän halusi itse tehdä laskutehtävän. Hän laittoi lattialle numeron 87. Ehdotin jotakin helpompaa numeroa, mutta hän oli päättäväinen. No, eihän tämä maailmaa kaada, katsotaan mitä tästä tulee, ajattelin. Tehtävä: 87-11= ?
Sitten äidin....siis opettajan...sydän heltyi ja hain avuksi numeroketjun matikkakirjasta.
Mutta sitten kuopus heräsi, ja koulu loppui.
Oppilas kertoi koko ajan opettajalle, että mitä tehdä ja mitä sanoa, ja niin jatkui koululeikki kauan aikaa.
No comments:
Post a Comment
Kommentin jättäminen on tervetullutta! Kuka olet, mistä löysit tänne, mitä mietit?